Postaus toteutettu kaupallisessa yhteistyössä visit Kotkahaminan kanssa

Meillä on ollut jokavuotinen tapa tehdä yhteinen reissu Tanjan kanssa. Viime kesänä suuntana oli Ranska-Italia-Espanja, sitä ennen Barcelona ja Baltian maat. Nyt kuitenkin halusimme tutustua paremmin uusiin paikkoihin Suomessa. Mitä kaikkea omasta kotimaasta voikaan löytyä?

Useimmiten tuntuu, että moni valitsee suunnaksi Turun tai Tampereen, varsinkin pääkaupunkiseudulta lomalle lähtiessään, mutta entä jos saman puolentoistatunnin matkan ajaisikin Kymeenlaakson eteläosaan, Kotkaan?

Instagramin puolella näytimme kokemuksiamme Kotka-Vironlahti-Hamina roadtripiltä. Kaikki story sisällöt on lisätty tänne Kotka-Hamina kohokohdaksi, joten sieltä voi halutessaan käydä katsomassa meidän meininkiä. Tässä postauksessa kokoan meidän suosikkikohteet ja ravintolat, joissa kävimme kyseisellä matkalla.

Yöpymispaikka

Karhulan Hovi

Kartanohotelli Karhulan hovi oli todella ihana ja idyllinen paikka. Rauhallinen, kotoisa ja viihtyisä paikka, jossa pääsi nauttimaan aamupalasta takapihan terassille. Karhulan hovissa oli ihana iso piha, jossa me Tanjan kanssa niin ihasteltiin vieressä kulkevaa jokea, nautittiin lasilliset viiniä illalla kuin kokeiltiin omia jalkapallon pomputtelutaitoja.

Huone oli rauhallinen, eikä ympäristön äänet kuuluneet sen sisäpuolelle. Henkilökunta oli myös todella avuliasta ja ystävällistä sekä aulasta pystyi halutessaan ostamaan kylmää juotavaa. Ehdottomasti suositus tälle yöpymispaikalle.

Kotkapäivä

Kotka päivämme alkoi VENN-nimisessä ravintolassa, joka on ennestään tuttu myös Helsingistä. Söimme lounassalaatit, jotka maksoivat vain kahdeksan euroa. Samalla hinnalla olisi saanut myös pizzan halutessaan. Olisipa stadissakin lounasaikaan yhtä edullista!

Siitä siirryttiin Vellamon merikeskukseen, jossa oli nyt toukokuussa avautunut Kohtalona Ruotsinsalmi –näyttely. Sen ideana on näyttää Kotkan edustalla käyty Itämeren suurin meritaistelu uudella tavalla. Näyttely herättää eloon säilyneet hylyt ja linnoituksen. Näyttely oli tunnelmallisesti toteutettu.

Merikeskuksen katolla on myös tila, jossa pystyy nauttimaan auringosta ja katselemaan maisemia.

Liput 6/12 €.

Vellamosta siirryimme kauniiseen Katariinan puistoon picnicille. Kiertelimme merellistä puistoa ympäri. Siellä oli jokaiselle jotain – lasten leikkipaikka, lampaita, huvimaja, kivikkoa ja peltoa. Kuitenkin meren vieressä tuuli niin kovaa, että päätimme lähteä etsimään Picnic paikkaa viereisestä Sapokkan puistosta, joka oli todella ihana sekin.

Vesiputous, ihana lampi, kauniita siltoja ja kaunista luontoa silmän kantamattomiin. Löysimme suojaisan paikan, jossa pidimme picnicin nauttien kesäpäivästä ja fiilistellen luontoa.

Picniciltä siirryttiin Haukkavuoren näkötornille, jossa oli myös taidenäyttely. Oli mielenkiintoista katsoa nuorten taidenäyttely Valoa varjoissa. Teoksissa oli hyödynnetty niin sanomalehteä, maalaustekniikkaa kuin piirtämistäkin.

Haukkavuoren näkötornin katolta avautui maisema niin Kotkan kuin Itäisen Suomenlahden suuntaan. Kohteeseen oli vapaa pääsy, joten kannattaa myös piipahtaa täällä.

Nälkä alkoi jo yllättää, joten seuraavaksi suuntasimme meren ääressä olevaan Tulikukko-ravintolaan. Sen kolme seinää olivat lasia, sekä terassilla oli hyvin tilaa ruokailuun. Tulikukon edustalla oli hyvä meininki, sillä juuri kun pääsimme pöytään, alkoi rivitanssitreenit rannassa. Niitä oli hauska seurata syödessä ja pitihän sitä itsekin päästä kokeilemaan.

Paistettu lohiannos 20 €

Jälkiruoka viinille suunnattiin Cafe laituri Marinaan, joka oli kävelymatkan päässä Tulikukosta. Oikeastaan suoraan sen vastarannalla. Paikka oli todella suloinen, pienen kioskin oloinen, mutta terassista oli tehty viihtyisä. Halutessaan paikalta olisi saanut myös syötävää tai vaikka pullan, mutta olimme niin täynnä ruokailusta, että ajattelimme jättää ne toiseen kertaan.

Lasi talon valkoviiniä 4.90 €

Cafe Laituri Marinan jälkeen kello alkoikin lähentyä jo kymmentä, joten teimme auton kanssa pienen sighseeing kierroksen ja sen jälkeen ajoimme Karhulan hoviin tutustumaan yöpaikkamme ympäristöön, sillä olimme päivällä ehtineet heittämään vain laukut huoneeseen.

Ostimme respasta lasit viiniä ja teimme pienen kierroksen takapihalla kävellen ja sen lähistöön tutustuen.

Vironlahtipäivä

Seuraavana aamuna heräsimme aikaisin aamupalalle. Aurinko paistoi sopivasti, joten söimme sen ulkona, Karhulan hovin terassilla. Brunssiin kuului erilaisia leipiä, croissantteja, hedelmiä, vihanneksia ja mehuja sekä kahvia. Tarjolla olisi ollut myös mysliä ja jugurttia.

Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Vironlahdella sijaitsevaa Bunkkerimuseota. Kyseessä on siis sotahistoriallinen museo, joka on osa sodan aikaista puolustusasemaa: salpalinjaa. Sisällä on näyttely ja ulkona pääsee tutustumaan reittiin joko pyörällä tai kävellen.

Sisäänpääsymaksut 7/4/15 €

Vinkki museokortin omistajille – suurimpaan osaan näistä näyttelyistä ja museoista käy myös museokortti!

Bunkkerimuseon jälkeen suuntasimme Zsar outlet kylään, jossa on useita eri brändejä edustettuna. Esimerkiksi Adidaksen, Kappan, Liu Jo, Lumenen ja Björn Borgin outlet-liikkeet löytyvät paikan päältä.

Outlet kylän edessä on laaja parkkialue, johon oma auto on helppo jättää. Huomasin myös, että Kotkasta ja Haminasta kulkee myös päivittäin busseja Zsarille. Matka-aika on noin 30 minuuttia. Zsarista löytyy myös sähköauton latauspiste sekä ilmainen langaton laajakaista.

Ensimmäisenä suuntasimme Espresso Housen terassille syömään. Kahvilassa on ihanasti tilaa syödä myös ulkona. Meidän onneksemme myös aurinko paistoi. Kanacesar salaatti, jäälatte kauramaitoon ja juustokakkupala antoivat hyvän energian ostoksilla kiertelyä varten.

Liikkeissä oli todella hyviä tarjouksia. Hinnat olivat jopa 70% normaalihinnoista ja useammassa liikkeessä oli lähes kaikki puoleen hintaan meidän vierailumme aikana. Mukaan lähti Adidaksen jalkapallo seitsämällä eurolla, Lindt suklaata useampi levy ja Kocostar kasvonaamioita.

Zsarissa oli myös useampi ravintola ja lasten leikkipaikka, jossa tuntui olevan meininkiä.

Kun shoppailukierros oli ohi, suuntasimme Sataman Bistro Bariin syömään. Vastaanotto oli todella rento ja paikka ihan henkilökuntansa näköinen. Pihalta olisi saanut SUP-laudat myös halutessaan vuokrattua.

Otimme molemmat feta-kasvis flat bread pizzan, jossa oli kasvisten lisäksi pinkiksi värjättyä fetajuustoa. En ole hetkeen syönyt niin kaunista ja herkullista pizzaa!

Flat bread pizza 12 € sis. kaksi pientä pizzaa

Haminapäivä

Ihanan pitkän aamiaisen jälkeen oli aika pakata laukut ja jättää Karhulan hovi taakse. Suunnaksi otimme Haminan, jossa kävimme katsomassa useamman nähtävyyden. Päivä piti sisällään useamman sadekuuron, joten osan kohteista tyydyimme katselemaan auton ikkunasta ja toisissa pyörimme sateenvarjon kanssa.

Haminassa kävimme katsomassa Pormestarin talon ja suloisen pikkuympyräkadun, jossa oli kauniita pastellin sävyisiä puutaloja – vähän kuin Helsingin käpylä, mutta pastellin sävyissä!

Vierailimme myös Raatihuoneella, jossa oli Jukka Rintalan näyttely. Esillä oli hänen suunnittelemia upeita mekkoja sekä tauluja. Lisäksi Pop up –kaupasta oli mahdollista ostaa kotiin tekstiilejä tai vaatteita.

Näyttelyn jälkeen sade onneksi hellitti ja pääsimme nauttimaan ihanaan merelliseen Rampsi Kitchen & Loungeen tortillat. Ravintolassa oli merellinen terassi sekä lasiset seinät, joiden läpi pystyi ihastelemaan maisemaa. Paikan päälle pystyi tulemaan niin veneellä kuin maateitse.

Tortilla kanalla ja vuohenjuustolla 12,50

Ruokailun jälkeen lähdimme pienelle kävelylle viereiseen puistoon, Haminan Tervasaareen. Jos picnicpaikkaa kaipaa, niin tämä toimii loistavasti siihen. Tervasaaressa oli frisbeegolf koreja, tramboliini ja myös uintimahdollisuus sekä kota. Eli tekemistä kyllä riittää jokaiselle.

Vielä ennen kotiin lähtöä, ajoimme Kotkan kautta vesijetteilemään vasta kuukausi sitten sinne avattuun Ocean bariin. Baari oli lauttatyylinen ja sen kattoterassilta oli kauniit näkymät. Itse olimme päivällä paikalla, mutta kuulemma iltaisin näky on vieläkin upeampi, sillä vieressä oleva Vellamon rakennus on valaistu.

Ocean barin vesijetti vuokraus on 80€ tunnilta tai 110€ kahdelta tunnilta. Lisäksi paikan päältä pystyy vuokraamaan SUP-lautoja tai kajakkeja 10 €/ tunti hintaan. Viikonloppuisin paikka muuntautuu yökerhon tyyliseksi ja myös esiintyjä on välillä paikalla, pihalta löytyy myös ruokakoju, josta saa myös syötävää. Kannattaa ehdottomasti vierailla myös täällä.

Kotka-Hamina yllätti positiivisesti, niin sijainnin kuin tekemisenkin puolesta. Tänne tulemme varmasti myös uudelleen!